torsdag 4 februari 2016

Medalj till kemister

En av mina hittills roligaste beställningar har varit den jag fick av en professor vid kemisektionen på Lunds tekniska högskola. Han ville att jag skulle göra en medalj till hans sektion med deras speciella "K".
Jag började fundera på hur jag skulle kunna utforma den. Silver till "K" kändes självklart och ganska snabbt kom jag fram till att bakgrunden skulle vara i brons. Men det visade sig vara ganska svårt att få tag på bronsplåt i den tjockleken som jag ville ha. Till slut hittade jag den i Danmark.
Från bronsplåten sågade jag ut en kolvliknande bit och böjde sedan halsen bakåt.
Bokstaven "K" fick växa fram i silver och sedan kom utmaningen att få silvret att fästa på bronsplåten.
Lättare sagt än gjort men skam den som ger sig. Till slut var de förenade och medaljen kunder överlämnas till beställaren som blev riktigt nöjd. Och han i sin tur lämnade den till studenterna som också blev glada.


Medaljen till kemisterna på LTH - silver och brons

2 kommentarer:

  1. Verkligen ett stort tack ifrån oss! Riktigt vacker!
    Varma hälsningar
    Marika Arvidsson, Ordförande 2016 Kemi-och Biotekniksektionen vid Lunds Tekniska Högskola

    SvaraRadera
  2. Tack Marika, roligt att ni gillade den

    SvaraRadera